Khamis, 11 Julai 2013

HaRgAi oRaNg yAnG kItA SaYaNg :')

Ada terbaca satu kisah dekat laman sosial . sedih sangat bila baca . tetiba ja air mata menitis . kebanyakkan orang zaman sekarang ni ( xsemua la ) , bila orang yang dia sayang ada depan mata , dia xhargai . bila dah menghadap ILAHi BARU TERKENAG . hargailah ibu kita selagi dia masih hidup ! . kasih ibu tiada ganti . kasih ibu juga .membawa ke syurga :') . 

  '' Ada orang tanya maz, Arwah mak maz sakit apa. Maz nak kongsi kat sini. Moga2 kita semua sama2 boleh amik Ikhtibar.
Arwah mak maz Cancer payu dara. Tahap 3. Terkesan ada ketulan. masa buat pembedadan pihak hospital kaji dan menyatakan mak ngidap cancer payu dara. Lemah rasa diri ne masa tu..
Mak maz sempat bertahan 3 tahun. Dari tahun 2009 hingga 2011.. lepas dari buat pembedahan, doctor syorkan membuat pembedahan untuk menjalankan perubatan kimoterapi dan Radioterapi, ianya sejenis air putih.. Bukan karen dan sebagainya. Bila air tu masuk dalam badan, automatic badan rasa panas, berpeluh-peluh, rambut luruh sehingga botak. Kesannya dari air kimo dan radioterapi tadi. Sepanjang hari mak maz kata sakit, panas.
Sedih sangat bila d ingatkan balik.
Sampai satu tahap, doctor maklumkan cancer dah merebak ke otak tahap ke 4. Kesan merebak ke otak, mak maz kena sawan, dan lumpuh satu badan. Allah Allah Allah..
Saat tibanya Nafas terakhir mak masa tu, mengalir air mata mak, mak tak boleh bercakap atau menggerak2kan badan. Hanya air matanya saja yang sempat maz lap dengan tangan maz sendiri. Maz, ayah, kakak dan abang sempat meminta ampun dan cium dahi mak. Allah..
Sebak..

sejak dari tu, tersedar diri ne. Apa akan terjadi hidup ini tanpa Ibu yang dulu selalu menasihati aku. yang dulu selalu membimbing aku.
Bila Ibu sudah tiada. Hilanglah 1 Keberkatan yang telah hilang dalam diri kita iaitu Doa dari Seorang Ibu kepada anaknya.

Maz nasihatkan, sesiapa yang masih ada mak. Jagalah mak baik2. Jangan sesekali cuba menyakiti perasaannya. Sekarang memang kita rasa senang bila ada mak, tak risau tak bimbang sebab ada mak lagi. Tapi bila dah takda baru semua akan rasa d mana perginya Ibu yang dulunya bersusah payah kerana aku.
Sayangilah mak awak semua. :') ''


---> syukran ukhty maz kerana bagi saya kongsi cerita ni :D


Tiada ulasan:

Catat Ulasan